Hundöra

Bokmärkt

Lästrio: Biografier och memoarer

På senare tid har jag börjat läsa biografier och mycket böcker bestående av kåserier om författarens liv. Så, denna tema är ganska passande.

image146Dina tre bästa memoarer och/eller biografier.
  • En geishas liv av Kiharu Nakamura - Det här var min första biografi och jag minns att jag var så imponerad av Nakamura. Det jag tyckte mest om var att ingen var ond eller god och inget var bra eller dåligt. Allt beskrivs enligt hennes egen synvinkel. Personligen tycker jag att den här boken är väldigt fin och jag har inte läst den andra boken om geishas liv skriven av någon man, men jag tror ändå att den här är bättre.
  • Spelet av Neil Strauss - Jag tar den här just för att den är så annorlunda. Niel Strauss berättar om hur han blev en raggningsexperter och hur livet var som en av världens bästa.
  • I huvudet på en gammal hagga av Cecilia Torudd - Som tredje bok har jag många som är ganska likvärdiga, men det vart i alla fall den här. Anledningen är för att jag gillar hur Cecilia Torudd skriver - lättsamt och avslappnat. Boken är en härlig blandning om Torudds vardagsliv.

Kommentarer
Postat av: Petra

Åh. Både Neil Strauss och Torudd måste jag skriva upp på "måste-listan"!

2008-05-03 @ 22:44:05
URL: http://www.enannansida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback