Hundöra

Bokmärkt

Lästrio: Historiska skildringar

Det är lite svårt att veta exakt vad jag ska gå efter, vad som menas med historisk skildring. Jag tittade igenom lite vad andra har skrivit för böcker på Petras Lästrio, men det vart inte tydligare för det. Det blir i alla fall tre böcker som jag tycker är väldigt bra. De utspelar sig i en "riktig" historisk tid, dvs ingen fantasy som utspelar sig i historisk tid. Det skulle dock kunna vara ett förslag som ett eget tema.

image154Vilka är dina tre bästa historiska skildringar?

  • Stolthet och fördom av Jane Austen. Historien utspelas under 1700-talets England och handlar om familjen Bennet som har fem döttrar. Mrs Bennets enda mål i livet är att hennes döttrar ska bli lyckligt gifta med fina (rika) män. Boken är underbar härlig och fylld med humor. Jane Austen är en av mina favoritförfattare och Stolthet och fördom är min absoluta favorit bland hennes böcker. Det finns inget i den här boken som inte är bra. Enligt mig är varenda mening, ord perfekt.
  • Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian. Boken handlar om den åttaåriga William som under andra världskriget blir utplacerad på landsbygden hos mister Tom, en gammal enstörig man. Till en början är båda väldigt ovana vid situationen, men med tiden utvecklas en stark vänskap mellan de två och för första gången i sitt liv möter William människor som vill honom väl och får kamrater. Men den lyckliga tillvaron avbryts. William skickas tillbaka till London och när den gamle Tom inte får något livstecken från pojken beger han sig själv iväg för att söka efter honom. Det här är en av de bästa böcker jag någonsin läst i hela mitt liv - ett måste för alla bokälskare. Jag lovar att alla som läser boken kommer vid något tillfälle att bli tårögd.
  • Onkel Toms stuga av Harriet Beecher Stowe. Historien handlar om slaveriet i USA sett ur slavarnas perspektiv. Huvudpersonen är slaven Tom, men det finns flera karaktärer i boken med egna sidoberättelser. Onkel Toms stuga är en världsberömd bok som har filmatiserats och satts upp som teaterpjäser. Det är en känslomässig omvälvande bok som jag varmt rekommenderar, men jag kommer själv aldrig läsa om den igen.

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Hej!

Vill du vara med på ett pocketutbyte?
Hör av dig i så fall.

Läs mer här: http://designk.blogspot.com/2008/04/pocketutbyte.html

//Kerstin

2008-04-11 @ 14:32:25
URL: http://designk.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback