Hundöra

Bokmärkt

Pocket & Prassel 2.0

Nu är det dags för andra omgången av Pocket & Prassel och naturligtvis måste jag vara med även denna gång! Det blir lite annorlunda denna omgång, minst en av de tre paketerna ska nämligen ha ett tema. Den kommer bli en utmaning! Som vanligt så ska man svara på några frågor så att ens hemliga bokvän lättare ska kunna skicka en bok och något gott som passar en. Jag vill nog inte ändra mina svar sedan första omgången så jag lägger upp samma svar. Var med du också! Sista anmälningsdag är 17/8 klockan 19.00 hos En bok om dagen

Vilken genre är du mest förtjust i?
Det finns nog ingen genre som jag är mest förtjust i, men jag läser väldigt mycket chick lit.

Favoritförfattare? Har du redan allt som författaren har skrivit..?
Jane Austen är min absoluta favorit, men jag läser även mycket av Agatha Christie och Marian Keyes. Och nej, jag har inte redan allt som författarna har skrivit.

Vilka författare är du nyfiken på och har lust att läsa?
Har ofta funderat på att läsa böckerna av Denise Rudberg och sen har jag inte vågat pröva någon ny deckarförfattare fast jag har velat... Jag skulle vilja läsa Maria Gripes ungdomsböcker, har bara läst Agnes Cecilia men skulle vilja läsa fler av henne.

Vilken genre vill du absolut inte läsa?
Facklitteratur, speciellt inte böcker som handlar om må bra osv, t ex "Självkänsla nu!" Jag läser jag helst inte böcker som handlar om väldigt jobbiga saker som t ex "Pojken som kallades Det"-serien och Bakom stängda dörrar.

Vilken författare vill du absolut inte läsa?
Jag är inte så jätteförtjust i svenska författare. Det har blivit några och någon har väl varit bra.

Letar du efter någon/några böcker som du vet (eller tror) har kommit i pocket, men som inte går att få tag på via bokhandeln längre? Vilka böcker gäller det - och skulle du i så fall tycka om att få dessa i läst skick?
Agatha Christie och Jane Austen böcker som jag inte har, men i trevligt skick.
Följande Agatha Christie böcker har jag läst:

  • Cyankalium och champagne
  • En dos stryknin
  • Hemligheten på Chimneys
  • Klockan K
  • Mord klockan fem?
  • Mordet på Orientexpressen
  • Mörk brygd
  • N eller M?
  • Tio små negerpojkar
  • Tretton vid bordet
  • 4.50 från Paddington
  • ABC-morden
  • Dolken från Tunis

Följande Jane Austen böcker har jag läst:

  • Förnuft och Känsla
  • Northanger Abbey
  • Stolthet och Fördomar
  • Emma

Skulle det kännas ok att få flera begagnade pocketböcker (i trevligt skick!) istället för en ny, i något byte?
Absolut

Läser du andra språk än svenska?
Jag läser ibland engelska böcker, men föredrar på svenska. Jag läser så långsamt på engelska.

Är du tedrickare eller kaffedrickare? Någon speciell smak som du gillar?
Tedrickare, gillar dock inte rött te och inte heller te med krydd- och mintsmaker

Vilken slags godis gillar du?
Främst lakrits och choklad.

Gillar du naturgodis; nötter, torkad frukt och liknande?
Jag gillar torkad frukt, nötter gillar jag bara när det är i choklad. :)

Är du allergisk mot något (t.ex. nötter, gluten, mjölk...)?
Jag kan inte äta så mycket jordnötter.

Annat som du vill lägga till..?
Maila gärna till bokmarkt[at]gmail.com om det är några frågor, eller lämna en kommentar till detta inlägg. De flesta böcker som jag redan äger kan du se här.


Kommentarer
Postat av: Ann

Har också anmält mig till Pocket & Prassel version 2.0. Var inte med förra gången men har läst flera bloggar om detta roliga påhitt.

Undrst förresten - jag är tydligen helt ute, men vad är chic-lit?

2008-08-19 @ 17:48:54
URL: http://annbookworm.wordpress.com/
Postat av: Hundöra

Ann: Välkommen till omgång två! Du kommer inte ångra det. Det har gått väldigt bra med omgång ett.

Chick lit är egentligen ingen ny genre, men det vart en explosion efter att Marian Keyes, som du kanske har hört talas om, kom ut med sina böcker. Det finns nu även en bok speciellt om chick lit (www.btj.se/?id=5931). Här finns det några länkar som förklarar chick lit ;)

- sv.wikipedia.org/wiki/Chicklit

- www.bokhora.se/blog/salong/debatt/2006/08/chick-lit-vad-ar-det/: Johanna L på Bokhora förklarar vad hon anser vara en chick lit

2008-08-20 @ 08:35:54
URL: http://bokmarkt.blogg.se/
Postat av: Ann

Tack för förklaringen. Jag var inne på wikipedia och läste också en c-uppsats om det. Verkar som det finns olika förklaringar, dels att det tjejlitteratur resp realtionsböcker och btj förklaring om "humoristiska romaner om kvinnor i 30-årsåldern" blir en summering av dessa båda. Jag har visst hört talas om debatten kring dessa böcker men inte tänkt på eller hört uttrycket chic litt.

2008-08-20 @ 15:01:31
URL: http://annbookworm.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback