Hundöra

Bokmärkt

Lästrio: Mest överskattade böcker

Trea med sommarpingvin

Petra har kommit med en ny lästrio och denna gång är temat ganska intressant. Det handlar om böcker som man måste läsa eftersom de antingen legat länge på topplistor, rekommenderats av tidningar eller vänner, men som man själv blivit besviken när man läst dem. För mig vart det dessvärre två böcker som jag inte ens har läst ut, bara på grund av att jag inte orkade Smiley blush.

  • Ingen har nog undgått den hysteri som fanns, kanske till och med fortfarande finns, runt Sagan om ringen böckerna av J.R.R Tolkien när filmerna kom ut. De flesta av de jag känner som läser mycket har läst serien och tyckt om den. Själv har jag försökt, men aldrig ens lyckats ta mig igenom första kapitlet på grund av att jag alltid blir så sömning varje gång jag börjar läsa boken.
  • Jag har samma problem med Jan Guillous Ondskan. Det kan dock bero på att jag inte gillar den typen av böcker. Det är en bok som rekommenderats av mina två närmsta vänner, men jag har gjort ett försök och det vart nog den första och sista. Tyvärr.
  • Populär musik från Vittula av Mikael Niemi var en bok som länge låg på topplistan och när jag berättade för en vän att jag var intresserad av att läsa boken insisterade hon på att jag borde. Hon hade själv älskat den. Jag tog mig igenom hela boken, vilket faktiskt förvånade mig själv. Kanske var det mycket tack vare att boken inte var så lång. Jag kan inte säga att boken var dålig. Den var bara väldigt konstig. Besvikelsen kan ha varit på grund av att jag förväntade mig något helt annat. En annan bok jag läste av Niemi är Svålhålet som jag tyckte var bättre och mer läsvärd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback