Hundöra

Bokmärkt

Ny boklista som cirkulerar

Book diares boklista är en ny boklista som cirkulerar bland bokbloggarna, och jag som älskar haka på sådan här saker ska förstås också göra det.

  1. Vilka är de senaste tre böcker du läst ut?
    • Dolken från Tunis av Agatha Christie, fick den i min första Pocket & Prassel-paket.
    • Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson
    • The other side of the story av Marian Keyes, den här tog en evighet att läsa ut.
  2. Vilken bok var den allra första du läste?
    Oj, det minns jag inte. Var det kanske Alfons? Min första bok var i alla fall om ett svart får som var mobbade av andra får för alla de andra var vita. Han lämnar sin flock och träffar på en vit får som också varit mobbad av sin flock som bara bestod av svarta får. Jag har för mig om att de lyckas skrämma bort en varg eller något i den stilen och att de sedan får en massa får som är både svarta och vita. Lite lik boken om kaninen Pricken. Kan vara så att jag blandat ihop historien med Pricken, om det nu var Pricken kaninen hette.
  3. Har du en favoritbok som av någon anledning har betytt extra mycket för dig?
    Hmm, Kitty-böckerna tror jag. Det var nog de som fick mig att börja köpa böcker. Innan lånade jag mycket från biblioteket, på den tiden läste jag alla möjliga ungdomsböcker. Jag minns att jag lånade en serie om en pojke som hette Frans.
  4. Vilken är din favoritgenre?
    Jag gillar det mesta. Det jag inte gillar är fantasy och science fiction, sen tunga fakta böcker. Kåserier och liknande går bra. Jag tycker även att det är jobbigt att läsa sådana hemska böcker, där barn far illa eller att någon blir våldtagen, så jag försöker oftast hålla mig undan från dem. Det blir väldigt mycket chicklitt för mig.
  5. När är din favoritlästid?
    Jag gillar att läsa när jag åker kommunalt, eller nästan all sorts transportmedel, men då jag nu bor gångavstånd till jobbet har jag börjat läsa mer på kvällarna och morgonarna.
  6. Har du någon favoritförfattare?
    Agatha Christie och Jane Austen är mina absolute favoriter.
  7. Vad läser du just nu?
    Vince & Joy av Lisa Jewell
  8. Har du någon bok du längtar efter att läsa?
    Hmm, längtar vet jag inte, men det är många av mina olästa böcker som jag vill läsa, tex Mörkrets väg av Michael Cox¨, Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón  och någon gång måste jag läsa ut Historikern av Elizabeth Kostova.
  9. Varför läser du böcker?
    Verklighetsflykt, säger jag stolt. Det finns så mycket elände i världen och med all stress i vardagen är det ganska skönt att fly undan till någon annan värld. Det kanske är därför jag inte gillar att läsa hemska böcker.
  10. Kommande projekt:
    Någon dag så ska jag läsa Harry Potter-böckerna som båda mina systrar redan har läst, men det blir nog inte närmsta framtiden. Hmmm, kanske Anne på Grönkulla böckerna som jag köpte för länge sedan på en bokrea.

Så, det var min lista. :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback