Hundöra

Bokmärkt

Lästrio (extra): Sagor

I och med att jag inte var med när Malins bokfemma gick tänkte jag göra om dem lite till egna lästrio. Den första blir sagor. Sagor var de första berättelserna jag fick höra när jag var liten, ingen Nalle Puh här inte. Mycket var på grund av att jag och mina systrar fick lyssna på många kassetter med klassiska sagor på vårt hemspråk som vi fått av våra släktingar .

image159Dina tre favorit sagor
  • Den fula ankungen av H.C Andersen är en historia som min mamma gillade att berätta för oss när vi var små, än idag vet jag inte varför, men den ligger mig vart om hjärtat.
  • Askungen är en av de absoluta favoriterna, mycket är nog tack vare Disneys animering och att historien är lite av en romantisk flickdröm med en ung flicka (hjältinnan) som behandlas dåligt av sin styvmor och sina högfärdiga halvsystrar. Hon tvingas arbeta som piga för dem och är förvisad till köket, men vinner slutligen genom skönhet och dygd samt vissa inslag av trolldom en kungasons kärlek.
  • Prinsessan på ärten av H.C. Andersen är en som var väldigt spännande och naturligtvis så prövade man lägga en ärta under sin egen madrass när man var liten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback