Hundöra

Bokmärkt

Böcker A-Ö: D

Bokstaven DEfter en lång paus har nu *Malin*s Böcker A-Ö kommit en ny bokstav, D. Sen är jag lite sen med att komma med mina svar Smiley tease
  • Författare: Arthur Conan Doyle, författaren till de klassiska Sherlock Holmes-böckerna.
  • Bok: Med bok på D så tänkte jag passa på att ta tillfälle i akt att prata om en av böckerna jag fått i Pocket & Prassel 1.0 Dolken från Tunis av Agatha Christie, vilket är en av Christies böcker med min favorit litterära karaktär Poirot. Poirot är pensionerad, men hamnar förstås mitt i ett mordfall där den mördade blir mördad med en ovanlig dolk. Till skillnad från de flesta böcker med Poirot är det inte hans kommisarievän som berättar utan traktens läkare. Denne hjälper Poirot med viktiga ledtrådar i mordgåtan.
  • Litterär karaktär: Hur många av er har läst Aprilhäxan av Majgull Axelsson? Jag känner några som läst boken, men ingen har gillat den lika mycket som jag. Boken var så annorlunda från de böcker jag tidigare hade läst att det fick mig att komma in i en period med flera augustiprisvinnande böcker. Desirée heter huvudkaraktären och har ett väldigt ovanligt liv. Hon är från födseln förlamad och spastisk, kan inte tala och drabbas ofta av våldsamma epileptiska anfall, men hon har andra förmågor. Mycket läsvärd bok enligt mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback