Hundöra

Bokmärkt

Underdog av Torbjörn Flygt

Underdog, Torbjörn FlygtTitel: Underdog
Författare: Torbjörn Flygt
ISBN: 9789176438398
Handling: Det här är en berättelse om familjen Kraft: om Johan, hans begåvade och ensamma syster Monika och deras mamma Bodil, som sliter ut axlarna på Strumpfabriken tills fabriken blir överflödig.
   Underdog handlar om att växa upp under sjuttio- och åttiotalen med dåligt självförtroende och världens bästa morsa, om alla stenar som ligger i vägen och måste sparkas på, om längtan efter att kasta loss från sin bakgrund och hur förtvivlat svårt det är. Och så allt det andra: gympapåsarna, de frigjorda lärarkandidaterna, Bogdan och Cissi Piss, översittare och underdogs, Diamond Dogs, Ronnie Hellström Ett och Två. Om hur fort vi blev medelålders och inte längre känner igen oss.
   Vinnare av Augustipriset 2001Ur juryns motivering: "Torbjörn Flygts Underdog skildrar en folkhemsvärld som faller samman och drar med sig drömmarna om en bättre framtid med flourtanter och självkänsla för alla. Det är en historia berättad från underslafen med sorg över att livet inte kan levas om."
Antal sidor: 399
Inkommen: -
Betyg: Betyg 3 av 5
Utläst: 2004-02-28
Gästbetyg:
Egen kommentar: En bok som är både vanlig och speciell samtidig. Det jag gillade med denna bok är att den handlar om en helt vanlig pojke och hans vanliga uppväxt. Denna speciella skildring gör att jag tycker att berättelsen är väldigt fin. Dock måste jag tyvärr säga att det inte var så att jag sträckt läste den. Jag var tvungen att lägga den ifrån mig en stund och sedan fortsätta. Jag skulle rekommendera boken för ett antal vänner, men endast med orden: "Den var okej. Bra, men inte speciell."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback