Hundöra

Bokmärkt

Böcker A-Ö: B

Bokstav BDenna gång är jag något sen med *Malin*s bokutmaning Böcker A-Ö, men bättre sent än aldrig. ;) Den här gången är det bokstaven B. Det var inte så svårt som jag först trodde och jag fick till det på alla kategorier.

  • Författare: Min författare på bokstaven B blir Alessandro Baricco. Jag har bara läst en bok av honom, men en väldigt läsvärd bok - Nittonhundra. Jag rekommenderar alla att läsa den, den är bara på 75 sidor! Boken handlar om en man som kallas Nittonhundra. Han spelar piano för passagerar på ett ångfartyg och har aldrig haft sin fot på fast mark.
  • Bok: Jag måste ta Being Alexander av Nancy Sparling. Eller jag måste inte, men det är den enda jag kommer på som inte är Bridget Jones dagbok. Jag vet inte om man kan säga att Being Alexander är en lad lit eftersom den är skriven av en tjej. Boken handlar, till skillnad från en chick lit, om en kille som förlorar allt: sin flickvän, jobb och nya bil och han bestämmer sig för att hämnas på de som förstört hans liv.
  • Litterär karaktär: Bella i Underbar och älskad av alla av Martina Haag. Karaktären heter egentligen Isabella, men kallas hela tiden för Bella. När man läser boken kan man inte låte bli att irritera sig på Bella. Hon är över trettio, men beteer sig som en barnrumpa. Det har nyligen kommit ut en fristående fortsättning med Bella - I en annan del av Bromma, som jag nu ska läsa under min cykelsemester på Gotland. Varför undrar ni kanske? Ja, om jag ändå själv visste ;). Jag kan bara inte låta bli. Bella är barnslig, men boken är väldigt roande.

Kommentarer
Postat av: Peter Ingestad

B: Karen Blixen, Bibeln, Boromir.



C. Truman Capote, Bok: Catilinas sammansvärjning, Göran Häggs bästa, karaktär: Cirdán skeppsbyggaren i Sagan om ringen.



W. Författare: Franz Werfel. Bok: Bok Winter av Len Deighton. Karaktär: Windy i Windy berättar av Lars Gustafsson.



P. Bok: Plånbok borttappad av Sivar Arnér. Karaktär: Peregrin i Sagan om Ringen.

2008-07-18 @ 11:58:37
URL: http://kraxpelax.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback