Hundöra

Bokmärkt

Hemlig bokvän - Pocket & Prassel

En bok om dagen har startat en jätterolig grej - "Hemlig bokvän - Pocket & Prassel". Jag har själv funderat på något liknande, men varit för lat för att starta det, så jag är jätteglad att hon har tagit initiativet! Det går ut på att man blir tilldelat en person, dvs man blir denne persons hemliga bokvän. Till denna person ska man ska skicka en pocketbok och något gott att äta till läsningen. Själv får man i sin tur en bok och något gott av ens hemlig bokvän som är någon helt annan! Läs mer på En bok om dagen, och häng med vet jag!

Man kommer att få svara på några frågor som man ska lägga upp på sin blogg så att ens hemliga bokvän lättare ska kunna skicka en bok och något gott som passar en. Här kommer i alla fall mina svar!

Vilken genre är du mest förtjust i?
Det finns nog ingen genre som jag är mest förtjust i, men jag läser väldigt mycket chick lit.

Favoritförfattare? Har du redan allt som författaren har skrivit..?
Jane Austen är min absoluta favorit, men jag läser även mycket av Agatha Christie och Marian Keyes. Och nej, jag har inte redan allt som författarna har skrivit.

Vilka författare är du nyfiken på och har lust att läsa?
Har ofta funderat på att läsa böckerna av Denise Rudberg och sen har jag inte vågat pröva någon ny deckarförfattare fast jag har velat... Jag skulle vilja läsa Maria Gripes ungdomsböcker, har bara läst Agnes Cecilia men skulle vilja läsa fler av henne.

Vilken genre vill du absolut inte läsa?
Facklitteratur, speciellt inte böcker som handlar om må bra osv, t ex "Självkänsla nu!" Jag läser jag helst inte böcker som handlar om väldigt jobbiga saker som t ex "Pojken som kallades Det"-serien och Bakom stängda dörrar.

Vilken författare vill du absolut inte läsa?
Jag är inte så jätteförtjust i svenska författare. Det har blivit några och någon har väl varit bra.

Letar du efter någon/några böcker som du vet (eller tror) har kommit i pocket, men som inte går att få tag på via bokhandeln längre? Vilka böcker gäller det - och skulle du i så fall tycka om att få dessa i läst skick?
Agatha Christie och Jane Austen böcker som jag inte har, men i trevligt skick.
Följande Agatha Christie böcker har jag läst:

  • Cyankalium och champagne
  • En dos stryknin
  • Hemligheten på Chimneys
  • Klockan K
  • Mord klockan fem?
  • Mordet på Orientexpressen
  • Mörk brygd
  • N eller M?
  • Tio små negerpojkar
  • Tretton vid bordet
  • 4.50 från Paddington
  • ABC-morden

Följande Jane Austen böcker har jag läst:

  • Förnuft och Känsla
  • Northanger Abbey
  • Stolthet och Fördomar
  • Emma

Skulle det kännas ok att få flera begagnade pocketböcker (i trevligt skick!) istället för en ny, i något byte?
Absolut

Läser du andra språk än svenska?
Jag läser ibland engelska böcker, men föredrar på svenska. Jag läser så långsamt på engelska.

Är du tedrickare eller kaffedrickare? Någon speciell smak som du gillar?
Tedrickare, gillar dock inte rött te och inte heller te med krydd- och mintsmaker

Vilken slags godis gillar du?
Främst lakrits och choklad.

Gillar du naturgodis; nötter, torkad frukt och liknande?
Jag gillar torkad frukt, nötter gillar jag bara när det är i choklad. :)

Är du allergisk mot något (t.ex. nötter, gluten, mjölk...)?
Jag kan inte äta så mycket jordnötter.

Annat som du vill lägga till..?
Maila gärna till bokmarkt[at]gmail.com om det är några frågor, eller lämna en kommentar till detta inlägg. Böcker som jag redan äger kan du se här.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Skuggserien av Maria Gripe är jättebra, så får du inte den så måste du låna den på biblo!

2008-05-26 @ 15:03:48
URL: http://www.mittlillahus.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback