Hundöra

Bokmärkt

Lästrio (extra): Chick lit

image164Det blir chick lit. Tack till Sparks som är den enda som orkat lämna en kommentar på min fråga. :)

Chick lit är som många andra genren, böckerna följer ett viss mönster. Böcker inom chick lit handlar om kvinnor i 30-årsåldern där huvudhandlingen är om deras karriär och kärleksliv med stor fokus på kärlekslivet.

Dina tre bästa chick lit
  • Sista chansen av Marian Keyes är den bästa chick lit som jag har läst. Till skillnad från andra chick lit som jag har läst har även vänskap en stor fokus i historien. Här finner du människor i en salig blandning av förhållande och det är något positivt. Trots bokens tjocklek är den aldrig tråkig!
  • Sängkamrater av Jennifer Weiner är en av de första chick lit som jag läste. Jag valde boken främst för sitt omslag, som jag ofta gör. Boken handlar om Cannie som är en lite större kvinna. En dag så finner hon en krönikör av sin pojkvän i en tidning som handlar om hur det är att älska "en större kvinna" - Cannie. Cannies självförtroende är inte det bästa och det visar sig också att hon är gravid!
  • Som tredje bok stod det mellan två böcker Ralphs party av Lisa Jewell och Tillsammans av Josie Lloyd & Emlyn Rees, där de två böckers uppbyggnad är väldigt lika. De är en blandning av lad lit och chick lit, berättelserna har både en manlig huvudrolls innehavare och en kvinnlig och varannat kapitel berättar den ena könets historia. Jag har tillslut bestämt mig för att berätta lite mer om Ralphs party, av den enkla anledningen att jag läste den först. Boken är små rolig och har inte riktigt lika "allvarlig"eller "seriös" handling som de flesta chick lit som jag läst. Den handlar om Ralph och Smith som delar lägenhet och har varit vänner i femton år. De söker en inneboende som kan hjälpa till med hyran. Jem kliver in och får direkt känslan att en av de två killarna är hennes drömmars man.
image165

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback