Hundöra

Bokmärkt

Lästrio: Film

FilmstripDenna gång är ämnet tre filmatiseringar där filmen är bättre än boken. Det kan vara en bok som blev film, eller en film som blev bok MEN där filmen är bättre än boken. Som för många andra som är med i Petras Lästrio så har den här temat varit svår för mig med. Jag brukar inte vara så kritisk för att böcker filmatiseras och jag brukar tycka att både filmen och boken är bra på sitt sätt. Här är i alla fall mina

Tre filmatiseringar där filmen är bättre än boken
  • Bridget Jones Dagbok böckerna av Helen Fielding - Det enda roliga med böckerna som inte togs upp i filmen. I boken så tittar Bridget på tv-serien Stolthet och fördom med Collin Firth som Mr Darcy. I Bridget Jones filmerna så spelar Collin Firth Darcy i Bridget Jones böckerna. Så, boken som inte är så jättebra vart rolig på grund av filmerna.
  • Sagan om ringen serien av J.R.R Tolkien - Jag har försökt läsa första boken, men har aldrig lyckats ta mig igenom. I och för sig så säger inte detta om böckerna är bättre än filmerna, men för mig blir det så. :)
  • Böckerna om Hornblower av C. S Forester - Jag har inte läst alla böcker, utan bara den första. Min syster har läst de andra och säger att de är förvisso något bättre, men det är marginalt. Så jag har tagit med serien i listan. Jag har sett tv-serien Hornblower som faktisk är riktigt bra. Man kan inte låta bli att gilla kapten Pellew.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback