Hundöra

Bon appétit

Hallonkaka med kardemumma

Hallonkaka med kardemummaDetta recept fick jag med Salt & Pepper som är en tidning som kundmedlemmar hos Vi-butikerna får. Både jag och H tycker att den är väldigt god, och så enkel att göra! :) 

  • 200 g smör
  • 2 stora ägg
  • 3 dl strösocker
  • 8 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver
  • 1 msk finstött kardemumma
  • 4 dl lättmjölk eller lättfil
  • 250 g hallon
  • 100 g vit choklad
  • 1 dl sötmandel

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 200°.
  2. Smält smöret och låt det svalna.
  3. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner smöret.
  4. Blanda vetemjöl, bakpulver och stött kardemumma och rör ner det i smeten. Tillsätt mjölken och rör till en jämn smet.
  5. Bred ut smeten på bakplåtspapper i ugnslångpanna (ca 30x40 cm). Strö över hallonen. Grädda i nedre delen av ugnen 20-25 min tills kakan börjar få färg.
  6. Hacka chokladen och mandeln och strö över den. Fortsätt grädda ca 5 min tills mandeln och chokladen får färg utan att bli brända. Prova med sticka att kakan känns torr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0